Tutorial :Menu Bar

assalamualaikum

harini aku ajar korang 1 tutorial psl menu bar nie , ala yg ''home'' , ''dashboard'' yg ada kt blog aku tuh . kat bahagian bawah header . kalau korang dah pasti apa ya tuh mari kita mulakan . haha . act aku nak cepat sebab takod tenet aku gila lagi . tutorial nie sebenarnya aku copy then masokkan dalam microsoft word , link blognya tak diletakkan . td dalam fb myra tnya aku . aku tatau cmne nak bgtau so aku bgtau dlm blog jek lah . kalau nak bgtau dlm fb susah sebab tenet keling ! grr


1 . dashboard>design>edit html . kalau korang nak selamat . korang backup dulu code2 tuh .

2. tekan ctrl+f n search code ni .
<div id='crosscol-wrapper' style='text-align:center'>
<b:section class='crosscol' id='crosscol' showaddelement='no'>
<b:widget id='HTML1' locked='false' title='' type='HTML'/>
</b:section>
</div>

3. tukarkan perkataan no tuh kepada yes tau

4. pergi ke page element , copy code nie and masokkan dlm code html javascrip tuh okay . korang letak kat bahagian bawah header tuh.
<a href="link" class="navigation">nama link</a>
<a href="link" class="navigation">nama link</a>
<a href="link" class="navigation">nama link</a>

5. lepas tuh korang edit lagi code kat edit html . tekan ctrl+f and search code nie ]]></b:skin> and tambah code nie SEBELUM code tuh
a.navigation {
background: #ff0000;
color: #ffffff;
margin: 1px;
padding: 2px;
border-width: 0;
text-transform: uppercase;
text-decoration: none;
font-weight: bold;
}
a.navigation:hover {
background: #404040;
color: #ffffff;
text-decoration: none;
}

6. korang tukar code yang warna tuh .

7. preview dulu , kalau menjadi save . :)

Iloveyou :)

9 budak cute:

Maia said...

saLam ..

npe at 'edit html' maia xde code
[div id='crosscol-wrapper' style='text-align:center] tu ??

hukhuk..camne ek ..

Nurul Aida Shafiena said...

tak ada? eh , bia betol? ye ke? owh , itu boleh diabaikan

ainil said...

thank you !
mmg da lame carik bende ni :)
thank you again sbab buat tuto ni yeaaa !
haha. btw, cntk sgt blog kak aida :)
sye tgh jealous ni HAHA

Nurul Aida Shafiena said...

@Ainil Moochijeles hapenye nie . HAHAHA . blog awak pun lawa . hahaha

CIT555 said...

Nak center-kan, how eh?

✿ eiQah d0llyd0lly ✿ said...

awkk..
tak jdix mcm awk punya laa...
ummphh..

Nurul Aida Shafiena said...

@♛ eiQah d0llyd0lly ♛ehh .yang tuh menubar laen lah, yang tuh horizontal tab menu , saya dah buat tuto nya :)

Syafa said...

: Aida - mcm mne nk centre kn ?

ain rahman said...

akk .. ape beza link ngan nama link .. :)